سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسانسورهای هیدرولیک

 

آسانسور هیدرولیک

در کشورهای اروپایی و توسعه یافته بیشتر از 70 درصد از آسانسورهای ساختمان‌های زیر 5 طبقه، به صورت آسانسور هیدرولیک و با بهره بردن از این نوع تکنولوژی طراحی، ساخته و نصب می‌شوند. آسانسورهای هیدرولیک اگرچه به نسبت آسانسورهای کششی، دارای محدودیت‌هایی هستند؛ اما مزایای استفاده از تکنولوژی هیدرولیک به قدری بالاست؛ که استفاده از آن را در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و تجاری، به‌صرفه و ارزشمند می‌کند .

روش کار آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیکی بر مبنای جک‌های هیدرولیکی کار می‌کنند. کاربرد جک‌های هیدرولیکی بسیار متنوع است. احتمالا نمونه‌های این جک‌ها را در وسائل کوچک‌تر دیده‌اید. جک‌های هیدرولیکی از طریق نیروی فشار روغن کار می‌کنند. در زمینه کاربرد این جک‌ها در آسانسور هیدرولیک، فشار روغن از طریق دستگاهی به نام پاوریونیتتامین و به پیشتون‌ها منتقل می‌شود

از نظر ساختاری جک‌های هیدرولیکی در بخش زیرین کابین آسانسور قرار گرفته و با استفاده از نیروی هیدرولیک، موجب بالا رفتن آسانسور می‌شوند. در واقع پمپ تعبیه شده در پاوریونیت روغن را با فشار زیر پیستون‌های جک هیدرولیک می‌فرستد؛ و به این طریق موجب بالا رفتن آسانسور در ارتفاع می‌شود. با تخلیه روغن پیستون‌ها نیز آسانسور به سمت پایین حرکت می‌کند. طبیعتا با تعیین دقیق میزان روغن تخلیه شده، می‌توان محل دقیق ایستادن آسانسور در هر طبقه را تعیین کرد .

در نهایت جالب است بدانید که آسانسورهای هیدرولیکی از نظر محل قرارگیری جک به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند .

مزایا و ویژگی‌های آسانسور هیدرولیک

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، آسانسور هیدرولیک دارای مزایای بسیاری است. اولین مزیت این آسانسور عدم نیاز به موتورخانه در پشت بام است. این ویژگی باعث می‌شود بتوان این نوع آسانسور را در خانه‌های قدیمی بدون آسانسور نیز راحت‌تر نصب نمود

سازه سبک، فضای مورد نیاز محدود و کابین‌های متنوع، از جمله موارد دیگری است که موجب برتری آسانسور هیدرولیک به نسبت رقابیش می‌شود .

از نظر میزان استهلاک و خرابی، باید گفت آسانسورهای هیدرولیکی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده؛ و به نسبت آسانسور‌های دیگر بسیار کم استهلاک‌تر هستند. همچنین می‌توان گفت آسانسورهای هیدرولیکی از جمله امن‌ترین آسانسورهای موجود هستند؛ که امکان سقوط در آنها تقریبا وجود ندارد .

قدرت بالای آسانسورهای هیدرولیکی برای تحمل وزن‌های سنگین، از جمله مزایای دیگر آن است. در واقع باید گفتن آسانسور هیدرولیک در ابتدا برای حمل بارهای سنگین در ارتفاعات کوچک طراحی شده بود

در نهایت آسانسور هیدرولیک به نسبت آسانسور کششی، حرکتی نرم‌تر و آرامش‌بخش‌تر دارند. همچنین در هنگام آغاز و توقف حرکت نیز، تکان‌های به شدت کمتری را احساس می‌کنید. از این رو استفاده از آن لذت‌بخش‌تر خواهد بود .

اما این آسانسورها نقاط ضعفی نیز دارند؛ که ممکن است برای گروه معدودی از افراد مهم باشد. سرعت اولین و جدی‌ترین اشکال این آسانسورها است. در واقع آسانسورهای هیدرولیکی به نسبت رقیب قدیمی‌تر خود، کندتر حرکت می‌کنند .

همچنین آسانسور هیدرولیک به دلیل محدودیت ارتفاع پیستون، در نهایت می‌تواند در ساختمان‌های 5 طبقه قابل اجرا و استفاده باشند .

این دو ویژگی باعث شده است که این آسانسورها برای استفاده در ساختمان‌های دارای ارتفاع کم بسیار جذاب باشند .